Artikelindex

 

Het opbouwen (deel 1).

(update 6 mei 2019)

Goed, nadat de aandrijflijn een servicebeurt heeft gehad en alle tandwieltjes gesmeerd zijn met een likje vet, gaan we hieronder verder met het (opnieuw) opbouwen van de werkmotorwagen. 

Eerst gaan we eens aan de slag met het plaatsen van de LED sluitlichten. Hiervoor heb ik LED's liggen met reeds aangebrachte koperlack draad. Haar-dun koperlack draad dat zich goed laat wegwerken in kleine naden. Dat is mooi, want we moeten de draad zo zien weg te werken dat deze niet te zien zijn door de raampjes rondom.

Nu had ik u gerust een foto willen laten zien van deze LED's met de draad eraan, maar het is lastig te fotograferen zo, omdat het zo klein is. De LED's heb ik met een piepkleine druppel secondenlijm vast gelijmd, direct achter de lens van het sluitlicht.

Laten we het eens verduidelijken met foto's:

De rode 0402 LED met koperlack draad.

Voordat ik Überhaupt al begin met inbouwen: LED testen!

De foto is misschien niet héél scherp, maar de bedoeling is duidelijk. Duidelijk is te zien dat de LED rood oplicht en het dus ook doet. Dit is een stap die ik aanraad véélvuldig te herhalen tijdens inbouw. Test die LED bij elke stap. Niet alleen de LED is héél klein, ook de draden zijn héél dun EN kwetsbaar. Als je alles hebt ingebouwd en dicht hebt gemaakt en het werkt niet, kun je dus gaan zoeken naar waar het probleem zit...

 

De 0402 LED op proef leggen

De rode 0402 LED op proef op zijn plek leggen. Pas na het maken van de foto realiseerde ik mij dat de LED aan de verkeerde kant lag!

Gelukkig heb ik de LED hier nog niet gelijmd!

 

De LED plaatsen.

De LED op zijn plaats bevestigen.

Ik heb uit veiligheid het complete beglazingsdeel afgeplakt. Mocht de secondelijm toch wat afgeven, dan voorkom ik in ieder geval een doffe plek op de beglazing. Daarna de beglazing vast geplakt op mijn bureau, 2 naast elkaar zodat deze gefixeerd liggen.
Daarna heb ik de LED los op zijn plek gelegd en éérst de bedrading gefixeerd door deze vast te plakken (links wel, rechts voor de foto pas naderhand.) dan de LED met de pincet voorzichtig wat omhoog buigen aan de bedrading. De druppel secondelijm aangebracht en de LED er voorzichtig in gedrukt. Wel even opletten dat ie op zijn plekje zit, zo nauwkeurig mogelijk achter de lens van het achterlicht.
Hierna heb ik het even een nachtje laten drogen.

 

Sluitlicht testen.

De volgende dag; uitpakken, nakijken en LED testen.

Na het uitpakken met een smal strookje tape de draad even gefixeerd, zodat deze niet aan de LED trekt. Vervolgens met de multimeter de LED getest. Dat begint al op een sluitlicht te lijken!

 

Draad doorvoer maken.

Dan moet er een gaatje geboord worden.

Dat doen we gewoon met een hand boortje. Het is zacht materiaal. Ook hoeft het maar een klein gaatje te zijn. Ik heb voor de zekerheid een 1,0 mm boortje gebruikt, maar dat kan ook kleiner (of groter). Netjes in de hoek, aan de kant waar het sluitlicht komt.

 

Wagenbak maskeren

We maken de binnenkant van de wagenbak zwart tegen licht lekkage.

Op bovenstaande foto heb ik de binnenzijde van het front gemaskeerd met matt zwarte verf. De originele koplampen van deze trams zijn al zo fel dat ze lichtjes doorschijnen als je goed kijkt. Daarbij helpt deze maskering tegen lichtlekkage naar andere delen.

 

Beglazing terug geplaatst!

En dan ineens gaat het hard!

Als je bovenstaande foto vergelijkt met de foto erboven dan denk je 'hee, wacht, wat mis ik?' Nou, niet veel. Als de LED's op hun plek zijn gelijmd en werken, zijn ze kwetsbaar. En met het gaatje voor de doorvoer van de draden op zijn plek, is het verstandiger om de beglazing zo snel mogelijk op zijn plek terug te plaatsen. Als dan alle beglazing ineens op zijn plek zit, ja dan ziet het er totaal anders uit meteen. Overigens zijn hier ook maar meteen de koplamp lenzen (met de controller kasten) terug geplaatst in de fronten van de tram.

 

Het sluitlicht werkt!

Alweer testen: Het sluitlicht werkt!

Ik zei het al eerder.. steeds tussendoor testen! Elke stap verder in het inbouw proces kan er iets mis gaan. Een draad met een dikte van een haar is zo gebroken. Nu zien we voor het eerst het sluitlicht op deze werkwagen. Dat oogt fraai, al zeg ik het zelf!

 

Bedrading fixeren

Foto 43: Bedrading fixeren.

De bedrading is langs de beglazing omhoog gelegd en daarmee vast geklemd maar tussen deze daklagen lag het nog los. Over het gat een hoekje tape geplakt dat daar definitief blijft zitten. Je ziet er straks niets meer van.

 

 

 Tot zover voor nu. Het sluitsein is geplaatst en de beglazing zit weer in de modeltram. Volgende stap is het geheel gaan aansluiten, en natuurlijk de zwaailichten op het dak plaatsen. Binnenkort gaan we verder met dit verslag.

Wat vind u van het verslag? Laat gerust eens een reactie achter in het gastenboek!