Artikelindex

 1. Demontage.

We gaan de werkwagen demonteren, om overal goed bij te kunnen. 

Dit is wel een belangrijk klusje want: Als je bij het demonteren goed oplet hoe alles in elkaar steekt, gaat het terug in elkaar zetten 100% makkelijker. En let er ook op dat je geen materialen kwijt raakt, want dan heb je een ander probleem...

Het demonteren van deze tram kent in het begin een bepaalde volgorde. Het betreft hier een Kato 'Aufbau' motorwagen, waarbij je moet opletten dat je het op de juiste manier doet, anders breekt het. Het is namelijk gemaakt van plastic. Iets te veel kracht of lompigheid en het scheurt of breekt, en dat zou zonde zijn.

 

Buffer uitgenomenOm een Kato motorwagen open te maken, moet je beginnen met de koppelingen onder de wagenbak vandaan te halen, ALS deze aanwezig zijn. Zitten die er niet, of heb je deze verwijderd, dan kun je de buffers uit trekken. Pak ze met een pincet of gewoon met 2 nagels en trek ze recht vooruit van het model weg.

De buffers zitten met 2 nokjes door de wagenbak heen, in de wagenbodem.

Als je deze buffers goed bekijkt, zie je dat de buffers een dik en een dun nokje hebben. Iets om rekening mee te houden, als je het weer in elkaar zet.

 

Als beide buffers zijn uitgenomen, kun je de wagenkap recht omhoog van de wagenbodem af tillen. Hiermee komt dan het interieur tevoorschijn.

Wij 'graven' verder, want in ons geval moet vrijwel de gehele tram uit elkaar!

 


We gaan voor nu verder met de wagenbodem, omdat hierin namelijk de printplaat zit, met daarop de koplampen, motor contacten, 8 polige NEM aansluiting etc. We laten de DCC decoder voor nu gewoon aangeprikt zitten omdat de decoder-stekker door de wagenbodem op de printplaat geprikt zit. Als je die er nu uit gaat proberen te trekken, is er kans aanwezig dat de stekker beschadigd raakt.

Het interieur paneel van de wagenbodem verwijderen is redelijk simpel: Deze zit met 4 nokjes op de wagenbodem geklikt, zie rechter pijl op de foto hierboven. Je klikt ze met een kleine schroevendraaier of haak-pincet zo los. Wel met beleid! Het zijn plastic nokjes en kan dus breken. 

 

Let op! Op de foto staat niet voor niets een 2e pijl... (de linker pijl). Als je het interieur los maakt, dan komen deze hele kleine veertjes los. Zij kunnen weg springen!! Het zijn er 4 stuks, bij elk wiel 1 en zij zorgen voor 2 dingen: A. Het veert de wieltjes af voor mooier rijgedrag en B. Het is onderdeel van de stroomafname. Missen de veertjes, zul je zien dat het model niet rijd, en als het wel rijd, het véél slechter rijd als voorheen. Goed opletten dus, dat je ze niet kwijt raakt!

 

 

 

 

 Op deze foto ligt de interieurplaat los op de wagenbodem. Nu zie je meteen dat de printplaat van deze tram vast zit aan de interieurplaat. Daarom liet ik de decoder nog even met rust. 

Mede omdat de printplaat vast zit aan de interieurplaat, komen de veertjes nu dus los. Let er op, ze zijn zo verdwenen.

 

 

 

 

 

 Zo zien we de printplaat een stuk beter! De 4 zijwaardse pijlen geven de contactvlakken aan, waar de veertjes tegenaan drukken.

 

De met een pijl gemarkeerde schroef (dat is er inderdaad maar 1) houd de printplaat op zijn plek tegen de interieurplaat aan. In het midden van de print, tegen het gat aan, zien we de contactvelden van de motor. Daar komen we straks verder op terug.

Je ziet nu ook de onderzijde van de 8 polige NEM decoder stekker en ook zie je de 2 LED koplampen

 

 

 

Stapje verder. In de wagenbodem zit een aluminium blok op maat gemaakt voor deze motorwagen. Om de 'aandrijflijn' schoon te maken, moet ook het gewicht los, daaronder zitten (zoals op de foto te zien) de motor, stroomafname en assen. Op de onderkant van de wagenbodem zie je 2 schroeven. Als je die los schroeft, komt het gewicht los. 

Hou het even tegen, als je de bodem terug draait! Het gewicht kan eruit vallen, wat op zich niet erg is. Maar ook de motor! De motor ligt namelijk LOS in het onderstel, ingeklemd tussen de assen en het gewicht.

 

Zoals gezegd, het motorblokje ligt los in de bodem. Je pakt het er nu simpelweg uit en dan rest ons een wagenbodem met 2 assen, 2 stroomafname strips en.. vuil..

De onderzijde van het motorblokje. Dit gaan we verder niet uit elkaar halen! Is ook niet nodig. Als je goed kijkt zit er tussen de tandwielen nauwelijks vuil, dat zit vooral aan de buitenkant van de behuizing. Wel lijken de tandwielen nogal droog te staan.

We gaan de assen en stroomafname strips verwijderen. Het 'raam' van het onderstel, waar de wielen in liggen, is met nokjes in de bodemplaat geklikt bij de pijltjes. Voorzichtig los wippen met een haakpincet of kleine schroevendraaier en ze komt zo los. Niet te lomp, het blijft breekbaar plastic.
 
Als je die dan los hebt geklikt heb je een hele kale wagenbodem. Demontage van de wagenbodem is nu compleet.
Zo, de losse materialen van de wagenbodem liggen nu klaar voor het ultrasoon bad. Dat zal het goed doen! 
Voor nu even klaar met de wagenbodem, daar komen we later op terug bij het plegen van onderhoud. Nu verder met de wagenkap.
Juist, de wagenkap. Ook die gaan we stap voor stap demonteren, te beginnen met de middelste schroef op de foto.
Als je die schroef los hebt, is ook meteen de stroomafnemer / beugel / pantograaf (of hoe je het ding wilt noemen) los. Om je straks niet te vergissen, draai het schroefje even in de onderkant van de beugel, dan raak je deze niet kwijt en vergis je jezelf straks niet met de andere twee schroefjes in het dak.
De beugel heb ik later nog wat werk aan. Het sleepstuk zit namelijk deels los!
Die 2 schroeven dus! Als je die los hebt, komt het dak los van de wagenbak. Ook komt daarmee de strip los, waarmee een verbinding word gemaakt tussen de beugel en de printplaat. Bij deze tram mist reeds het 2e stripje, dat in de interieurplaat hoort te zitten. Is in dit geval niet erg, want de tram rijd op 2 rail, niet via de beugel. Voor het gemak: Draai de schroefjes even in de dakplaat, dan zitten ze waar ze horen..
Volgende stap. Deze werkwagen heeft 2 kunststof panelen voor de ramen, waardoor de inkijk in de werkwagen voorkomen word. Handig als je, zoals nu, een decoder in deze ruimte wilt verstoppen. Maar dat ter zijde. Deze panelen wip je er zo af, ze zitten op plastic nokjes van de beglazingsdelen, bij de 4 zwarte pijltjes. Er zit geen lijm aan, dus ze komen zo los.
Volgende stap is het verwijderen van de 'controller-kasten' hierin zit de heldere lens voor de koplampen verwerkt. Je schuift ze zó uit de kap als je tussen het front en de controller een klein schroevendraaiertje of haak pincet steekt.
Ons doel is in zicht en de demontage is bijna klaar. Alleen nog de beglazing uit de kap verwijderen. De zwarte pijl op de foto markeert het sluitlicht / achterlicht bij deze tram.
De beglazing uit de wagenkap halen is een vervelend klusje. Vervelend, omdat het in de wagenkap geklikt en geklemd zit, met zichzelf. Met andere woorden: De beglazing bestaat uit 4 beglazings stukken. 2 koppen en 2 zijkanten. Door de constructie houden zij elkaar op hun plaats geklemd. De pijl op de foto markeert die klemrand. Wees hier alert en voorzichtig mee!
Met de kopbeglazing beginnen heeft geen nut, daar zitten kleine nokjes aan en het is te star, dus beginnen met de zij-beglazing. Wip het in het midden voorzichtig omhoog en naar achteren en werk dan éérst naar 1 kop toe. Daarna naar de andere kop. Als dat deel er dan uit is, doe je het zelfde met het beglazingsdeel van de andere zijkant. Daarna vallen de beglazingen van de koppen bijna vanzelf van hun plek.
Alle beglazingen zijn nu uit de kap. Mooi! De demontage is nu compleet! Het verwijderen van de beglazing is een delicaat klusje. Het is transparant, dus een beschadiging valt op. Het materiaal is licht flexibel, maar het kan ook gemakkelijk scheuren. In mijn geval bleek er een flinke gietbraam aan het uiteinde te zitten, tegen de kop-beglazing. Geloof me, ik heb moeite moeten doen om het los te krijgen.
Als laatste dan van het demontage proces. Hier zie je de front beglazing met daarop vast de strip met de lens voor het sluit/achterlicht en het remlicht. Dus niet 2 kleine achterlichtjes (kan wel, als je dat leuk vind, maar hoort niet) maar 1 achterlicht (rood) en 1 remlicht (oranje/geel) De zwarte pijl markeert op de foto het achter / sluitlicht, de blauwe pijl wijst het remlicht aan.

 

 

 

 

Hiermee is de demontage compleet! Op de volgende pagina gaan we verder met het inventariseren van de werkzaamheden om de sluitlichten te plaatsen en aan te sluiten, maar ook de zwaailichten mogen we niet vergeten!.

 

Tot slot: Wat betreft de laatste foto: Als je ziet hoe klein het lensje van het achterlicht is, en dus ook hoe klein het uiteindelijke achterlicht in de wagenkap, dan kun je jezelf afvragen of je een sluit/achterlicht EN remlicht moet willen hebben. Menig toeschouwer zal het remlichtje niet eens zien, maar een liefhebber zal het misschien wel opvallen. Daarnaast is een remlicht via meeste decoders wel mogelijk, maar niet als je de tram dan analoog laat rijden. Later zal ik hier op terug komen.