We gaan de werkwagen demonteren, om overal goed bij te kunnen.
Dit is wel een belangrijk klusje want: Als je bij het demonteren goed oplet hoe alles in elkaar steekt, gaat het terug in elkaar zetten 100% makkelijker. En let er ook op dat je geen materialen kwijt raakt, want dan heb je een ander probleem...
Het demonteren van deze tram kent in het begin een bepaalde volgorde. Het betreft hier een Kato 'Aufbau' motorwagen, waarbij je moet opletten dat je het op de juiste manier doet, anders breekt het. Het is namelijk gemaakt van plastic. Iets te veel kracht of lompigheid en het scheurt of breekt, en dat zou zonde zijn.
Om een Kato motorwagen open te maken, moet je beginnen met de koppelingen onder de wagenbak vandaan te halen, ALS deze aanwezig zijn. Zitten die er niet, of heb je deze verwijderd, dan kun je de buffers uit trekken. Pak ze met een pincet of gewoon met 2 nagels en trek ze recht vooruit van het model weg.
De buffers zitten met 2 nokjes door de wagenbak heen, in de wagenbodem.
Als je deze buffers goed bekijkt, zie je dat de buffers een dik en een dun nokje hebben. Iets om rekening mee te houden, als je het weer in elkaar zet.
Als beide buffers zijn uitgenomen, kun je de wagenkap recht omhoog van de wagenbodem af tillen. Hiermee komt dan het interieur tevoorschijn.
Wij 'graven' verder, want in ons geval moet vrijwel de gehele tram uit elkaar!
We gaan voor nu verder met de wagenbodem, omdat hierin namelijk de printplaat zit, met daarop de koplampen, motor contacten, 8 polige NEM aansluiting etc. We laten de DCC decoder voor nu gewoon aangeprikt zitten omdat de decoder-stekker door de wagenbodem op de printplaat geprikt zit. Als je die er nu uit gaat proberen te trekken, is er kans aanwezig dat de stekker beschadigd raakt.
Het interieur paneel van de wagenbodem verwijderen is redelijk simpel: Deze zit met 4 nokjes op de wagenbodem geklikt, zie rechter pijl op de foto hierboven. Je klikt ze met een kleine schroevendraaier of haak-pincet zo los. Wel met beleid! Het zijn plastic nokjes en kan dus breken.
Let op! Op de foto staat niet voor niets een 2e pijl... (de linker pijl). Als je het interieur los maakt, dan komen deze hele kleine veertjes los. Zij kunnen weg springen!! Het zijn er 4 stuks, bij elk wiel 1 en zij zorgen voor 2 dingen: A. Het veert de wieltjes af voor mooier rijgedrag en B. Het is onderdeel van de stroomafname. Missen de veertjes, zul je zien dat het model niet rijd, en als het wel rijd, het véél slechter rijd als voorheen. Goed opletten dus, dat je ze niet kwijt raakt!
Op deze foto ligt de interieurplaat los op de wagenbodem. Nu zie je meteen dat de printplaat van deze tram vast zit aan de interieurplaat. Daarom liet ik de decoder nog even met rust.
Mede omdat de printplaat vast zit aan de interieurplaat, komen de veertjes nu dus los. Let er op, ze zijn zo verdwenen.
Zo zien we de printplaat een stuk beter! De 4 zijwaardse pijlen geven de contactvlakken aan, waar de veertjes tegenaan drukken.
De met een pijl gemarkeerde schroef (dat is er inderdaad maar 1) houd de printplaat op zijn plek tegen de interieurplaat aan. In het midden van de print, tegen het gat aan, zien we de contactvelden van de motor. Daar komen we straks verder op terug.
Je ziet nu ook de onderzijde van de 8 polige NEM decoder stekker en ook zie je de 2 LED koplampen
Stapje verder. In de wagenbodem zit een aluminium blok op maat gemaakt voor deze motorwagen. Om de 'aandrijflijn' schoon te maken, moet ook het gewicht los, daaronder zitten (zoals op de foto te zien) de motor, stroomafname en assen. Op de onderkant van de wagenbodem zie je 2 schroeven. Als je die los schroeft, komt het gewicht los.
Hou het even tegen, als je de bodem terug draait! Het gewicht kan eruit vallen, wat op zich niet erg is. Maar ook de motor! De motor ligt namelijk LOS in het onderstel, ingeklemd tussen de assen en het gewicht.
Zoals gezegd, het motorblokje ligt los in de bodem. Je pakt het er nu simpelweg uit en dan rest ons een wagenbodem met 2 assen, 2 stroomafname strips en.. vuil..
De onderzijde van het motorblokje. Dit gaan we verder niet uit elkaar halen! Is ook niet nodig. Als je goed kijkt zit er tussen de tandwielen nauwelijks vuil, dat zit vooral aan de buitenkant van de behuizing. Wel lijken de tandwielen nogal droog te staan.