HTM Motorwagen 210

Fabrikant: Hespedam.

Digitaal: Nee; ook niet voorbereid.

Front/sluitseinen werkend: Nee; ook niet voorbereid.

Extra's:

- Motorwagen 210 is vast gekoppeld aan bijwagen 777.

 

Over deze tram:

Motorwagen 210 is ooit overgenomen van Hespedam. Bij deze motorwagen hoort bijwagen 777, die vast gekoppeld is aan deze motorwagen en elektrisch verbonden. Helaas is de motor van deze motorwagen defect geraakt en is niet rij-vaardig. Een vervangende motor is beschikbaar maar er is nog geen kans geweest om de motor in te bouwen, omdat dit werk 'iets' gecompliceerder is dan normaal.

 

Toekomst:

Het is de bedoeling dat motorwagen 210 in de toekomst weer rij-vaardig word en weer zelfstandig op de baan komt. Wellicht ook met decoder en verlichtingen. Wel gaat de vaste koppeling met bijwagen 777 vervallen.

 

--- Update! 09-03-2021 ---

-> Er is een begin gemaakt om te zorgen dat motorwagen 210 weer kan rijden! Dit project stond zeer langdurig in de koelkast, omdat het rijvaardig maken, niet zomaar even een kwestie is van motor uitbouwen en weer inbouwen. In de 'oude' constructie is de oude (defecte) motor van de 210 vast gesoldeerd in een handgemaakte messing wagenbodem. Voor in Hespedam was dit geen probleem. Daar rijd men analoog, via de bovenleiding. In Bommeldam rijd men digitaal en vooralsnog via 2-rail. De motor mocht dus géén contact meer maken met de wagenbodem, om te voorkomen dat kortsluiting zou kunnen ontstaan.

Vandaag is er begonnen om een wagenbodem te maken uit kunststof, in plaats van messing, waarbij de draaistellen en cardan worden overgezet van de oude bodem, naar de nieuwe.

 

-->> word vervolgt! <<--